Het verbeteren van externe communicatie
Externe communicatie, hoe verder met een communicatieplan?
- Bepaal wat er met de externe communicatie bereikt wil worden? Stel doelen op. Door deze doelen hou je het zicht op wat het bedrijf wil bereiken en wat en wie ervoor nodig zijn.
- Bedenk met welk publiek er gecommuniceerd zal worden, verschillende groepen moeten op een eigen manier bereikt worden. Heb je een winkel in een drukke winkelstraat, dan wil je bijvoorbeeld dat klanten worden getrokken door aanbieding folder, social media om ze daadwerkelijk naar de winkel te krijgen, maar ook door een narrowcasting scherm in de etalage om ervoor te zorgen dat de klanten de winkel binnen gaan.
- Om de boodschap te verspreiden dient goed gekeken te worden naar het juiste platform waarop gecommuniceerd zal worden. Denk aan social media, persberichten, webinars of narrowcasting. Wil je van tevoren communiceren of ter plekken. Hier moet je goed onderscheid in maken en de juiste content gebruiken.
- Maak een planning om content op te stellen en houvast te bieden wanneer deze content gedeeld moet worden. Door structuur zorg je ervoor dat iedere maand relevante informatie wordt gedeeld en de bezoeker/ klant geïnteresseerd blijft.
- Hou de content kort en eenvoudig, maar toch krachtig om de aandacht te trekken en te houden. Lange lappen tekst leest niemand. Zeker niet wanneer de bezoekers snel voorbij lopen. Hierdoor zijn pakkende teksten en mooie afbeeldingen sprekender.
- Herhaling van content is goed om de boodschap te onthouden, maar zorg er wel voor dat dit op verschillende manieren gedaan wordt. Denk dan aan bijvoorbeeld een afbeelding met tekst, filmpje, quizvraag etc.
Wanneer deze stappen gevolgd worden is de kans groot dat er een succesvol extern communicatieplan is opgesteld.
Comments are closed.