Verkeersdoden terugdringen door middel van narrowcasting

Verkeersdoden terugdringen door middel van narrowcasting

 
“Neem niet het risico om de dood in de ogen te kijken”
Dat is het bericht wat Parijse voetgangers dit voorjaar te zien kregen wanneer zij besloten door rood te lopen. Aan de hand van een creatieve narrowcastingscampagne heeft de Franse verkeersveiligheidsdienst in maart dit jaar, haar inwoners geconfronteerd met de gevaren van het negeren van het rode stoplicht.

4500 voetgangersdoden

De campagne is gestart om de aandacht te vragen voor dit grote aantal voetgangersdoden dat de stad jaarlijks telt. De actie is naar eigen zeggen origineel, maar vooral erg indrukwekkend.

De video

In het filmpje zijn verschillende Parijzenaren van jong tot oud te zien. Wanneer zij door rood lopen krijgen ze een hard geluid te horen van de piepende remmen van een auto. Door dit harde geluid schrikken ze: Er blijkt echter geen auto te remmen.

Vervolgens is op de display een close-upfoto van henzelf op het moment van schrik te zien. De video werd op verschillende online kanalen gedeeld en werd zo’n 7 miljoen keer bekeken.

De techniek

Door middel van een sensor gericht op het zebrapad wordt er geregistreerd wanneer een voetganger oversteekt terwijl het rode licht brandt.
Het geluid van de remmend naderende auto komt uit de luidspreker van het billboard. Een slimme camera detecteert de voetganger en zorgt voor de gerichte close-upfoto. Deze wordt vervolgens op de display zichtbaar gemaakt met een toegevoegde tekstoverlay.
Bekijk hier de volledige video:


Deze video is een goed voorbeeld van de eindeloze creatieve mogelijkheden die narrowcasting u kan bieden.
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden of heeft u al iets in gedachten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Leave A Comment